Zo, nu eerst een Bavaria!

Uitgerust met een hotdog in de ene en een biertje in de andere hand zit ik voor de televisie. Spanning alom, want de eerste wedstrijd van Oranje staat op punt van beginnen. Hoge verwachtingen natuurlijk, want zoals altijd worden we wéér kampioen. Het volkslied klinkt en er is zelfs een aantal spelers dat opzichtig mee bromt. Dat belooft wat voor de wedstrijd!

Een fluitje van de scheids en we zijn begonnen. Gehuld in het oranje en met een ietwat verhoogde hartslag volg ik het potje en snap prima dat het begin wat aftastend is. De NOS heeft na een klachtenregen het geluid van de vuvuzela’s zachter gezet, zodat de kijker niet voortdurend denkt achtervolgd te worden door Maya de Bij en consorten. Na een half uur vraag ik me af of de regie ook aan de beeldknop heeft gedraaid. Het voetbal van onze jongens lijkt zich in slow motion af te spelen. Wat een gezapig potje. De cameraman verveelt zich ook en neemt wat shots van het publiek. Plotseling verschijnt er een stuk of wat blonde dames in een oranje jurkje in beeld. De vlotte combinaties zijn duidelijk op de tribunes te vinden en niet op het veld. Goed bewegend en swingend geven de fanatieke meiden de voetballers van Oranje het goede voorbeeld. Verzorgd en oogstrelend.  Nederland wint de wedstrijd, maar het zijn de oranje dansmariekes die de rest van de week het nieuws beheersen.

Zo lieftallig als ze hun best hebben gedaan om sfeer te maken in het stadion, zo hardhandig zijn ze door een paar brulapen van de FIFA het stadion uitgeknikkerd. Hoe gek het ook klinkt, maar hun jurk heeft de dames de das om gedaan. Nu is het ook nog zo dat twee van de meisjes vervolgd worden. Waar dit over gaat? Bier! En geld. Bavaria heeft de dames betaald om gekleed in het beruchte jurkje sfeer te maken bij de wedstrijd van Oranje. En dat is een doorn in de FIFA-ogen. De voetbalbonzen hebben namelijk een sponsorcontract met Budweiser. En daarom zijn andere biermerken taboe tijdens het WK. Het gaat hier echter om jurkjes zonder enige merknaam. Enige wat de kijker ziet zijn wat leuke, uitzinnige fans die hetzelfde kledingstuk aan hebben. De reclamewereld is er volgens mij eentje waarin je met een origineel en creatief idee een zo groot mogelijke exposure behaalt. Hoe geniaal ben je als je dat kunt met een paar aantrekkelijke dames en merkloze jurkjes? De FIFA laat zien weinig op te hebben met sportiviteit. Eerst genieten de vieze grijsaards van de Bavaria Babes en vervolgens worden de dames als oud vuil het stadion uitgezet met een aanklacht aan hun broek. Ehh jurk. Voldaan leunt de FIFA-voorzitter achterover in zijn zetel. Zo, nu eerst een Bavaria.

\"\"

Meer columns op Life is a Bitch!

18 thoughts on “Zo, nu eerst een Bavaria!

  1. Kwiezel,
    you are the man!
    Kei en keigoed!

    slu maat,
    louis

  2. De ironische humor komt goed tot zijn recht.

    Eigenlijk werd Bavaria de “man of the match”

  3. Guerillamarketing in de polder.

    Ben bang dat het een waterig Bavariabiertje wordt.

    Bud en Fifa are not amused.

    Het zou pas echt leuk worden als NL met eenzelfde tactiek in de finale komt.

    Mien Guevara

  4. Ik vraag me af of ze net zo idioot gereageerd hadden als er 30 mannen hadden gezeten met een “jup holland jup” shirt aan….

  5. Hijsfijn!
    Als Bavaria een beetje ballen heeft (uhm da’s anders verdeeld natuurlijk) geven ze de dames een flinke fooi.
    Betere reclame dan dit is er niet!

  6. Goede column! Vandaag las ik in de trein (Metro of Spits?) dat het eigenlijk een feministische actie betrof, dus niet zozeer commercieel maar idealistisch, eindelijk iets voor vrouwen. Ik heb zelf wel wat moeite om meiden die duidelijk geselecteerd zijn op slank, blond, sexy enz te zien als een “feminisering” in de voetballerij… volgens mij zijn dit juist de vrouwen die al die voetballiefhebbende en bierzuipende mannen lekker vinden, maar uh, ik dwaal af… Goeie column!

  7. De reclame stunt was krachtig, mijns inziens ben je er niet in geslaagd de kracht van je onderwerp te benutten. De column bleef oppervlakkig en gezapig vond ik…

    succes..

  8. Het is schandalig wat de FIFA flikt en nog schandaliger dat Zuid-Afrika ze ermee weg laat komen. Als de dames inderdaad worden veroordeeld (en ze kunnen 2 jaar cel krijgen!!) stel ik voor dat we direct met alle vormen van ontwikkelingshulp voor zuid-afrika stoppen en een handelsembargo instellen. De FIFA kun je het eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Je weet dat dat een groep nazistische geldwolven is. Zodra je ze echter gaat toestaan even het wetboek aan te passen moet je als overheid echter niet alleen je poot stijf houden, maar ‘m ook rectaal tot voorbij de knie inbrengen bij de FIFA bazen en ze linea-recta je vergaderkamer en land uit trappen.
    Vind ik.

  9. Goeie mening. Aan de andere kant. Het is een promotiestunt van Bavaria, dus zo onschuldig was het niet. Het was een bewuste actie.

    Sponsor Budweiser heeft veel, heeeeel veel, geld uitgegeven aan sponsoring en men kon verwachten dat in welke vorm dan ook reclamemaken voor een biermerk niet getolereerd zou worden. Daarom werd er ook streng gecontroleerd. Maar wat werd er gedaan? Ze wisten dat ze fout zaten en gingen er dus verkleed als Denen heen en ontrafelden hun Oranje aard pas later. Dan moet je niet gek kijken en zielig doen als je er dan alsnog op aangesproken wordt en er represailles gelden. Dat is hetzelfde als ik de C&A inga, een trui over mijn kop trek, mijn jas weer aandoe, naar buiten loop en dan gek sta te kijken dat het poortje afgaat. HET MAG GEWOON NIET en dat WISTEN ze. Een beetje dom om er dan toch mee door te gaan.

    Wel is het zo dat Bavaria nu in de handjes knijpt. Van zoveel exposure kun je alleen maar dromen. Misschien hebben ze het er wel om gedaan. Natuurlijk zit aan de andere kant ook de FIFA fout. Want die spelen het spelletje dus gewoon mee, evenals de autoriteiten in Zuid-Afrika. Ze hadden het beter kunnen gedogen, dan was het niet zo opgeblazen en daarmee júist aandacht/reclame schenken aan Bavaria. De ‘overtreding’ zelf valt ook te betwijfelen. Een link tussen een jurkje, zonder logo, zonder tekst, gewoon een oranje jurkje en reclame voor een biermerk is ver te zoeken. Aan de andere kant zijn die jurkjes wel gesponsord om daar te zijn.

    Bavaria zat fout en dat wisten ze van tevoren. Punt. De FIFA stelt zich erg aan en had zich eerst twee keer achter de oren mogen krabben voor zoiets knulligs te verbieden en hun eigen imago (en misschien ook wel die van hun sponsor) te beschadigen. De Afrikaanse autoriteiten mogen zich al helemaal gaan schamen. Ze zijn hier met veel te veel geweld opgesprongen. En kom op nou jongens. Het is allemaal maar een spelletje. Waarom zoveel leed en gedoe? Laat iedereen toch gewoon genieten van het voetbal!

    My two cents.

  10. Even voor de duidelijkheid. De jurkjes hebben wel een logo. Moeilijk te zien, vooral van veraf, omdat het goud op oranje is, maar een logo hebben ze zeker weten. Kijk bijvoorbeeld hier maar voor een voorbeeld: http://shoppen.blog.nl/pr(…)-winnen-doe-snel-mee

  11. Dat je ze het stadion uitzet, oké. Maar dat ze gearresteerd en aangeklaagd worden voor hun kledingkeuze gaat veel te ver.

  12. dat dus. achterlijke maffiapraktijken. Budweiser is sowieso niet te zuipen. Piswater.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>